Studio Milk and Oats van Iris te Wieske
Op een van de eerste zonnige dagen van het jaar rijd ik Zwartebroek binnen, een klein dorp in de Gelderse Vallei. Als ik bij het huis van Iris arriveer, is ze in de tuin bezig, waar ze vanmiddag ook de draaischijf neerzet om lekker in de buitenlucht te werken. Maar eerst gaan we met elkaar in gesprek. ‘Ik ontdekte dat ik vrijheid vond in keramiek.’
Het huis van Iris heeft een goede vibe. Een vintage dressoir, linnen gordijnen, fijne vachtjes, een subtiel geurend wierookstokje… We nemen plaats aan de eettafel waar, hoe kan het ook anders, werk van Iris op staat. Mooie kandelaars, bordjes en kommetjes in naturel tinten. En uiteraard drinken we koffie uit haar eigen mokjes. Gemaakt van klei met kleine ijzerdeeltjes, wat een prachtig effect geeft. Iris: ‘Toen ik mijn eigen servies ging maken, ontdekte ik wat voor verschil het maakt als je een handgemaakt stuk gebruikt. Dat wil ik anderen ook meegeven: genieten van kleine dingen als ontbijt of koffie, en stilstaan bij deze dagelijkse momentjes.’ Ik merk meteen wat ze bedoelt. Het voelt écht anders om uit een handgemaakte mok te drinken. Alsof ik het een beetje bewuster doe. Maar het is ook de structuur van de mok en de wetenschap dat Iris hier veel liefdevol werk in heeft zitten, die maken dat ik geniet.
Verder lezen? Deze tekst schreef ik in opdracht van Keramieklovers.nl. Daar vind je het volledige interview met prachtige foto’s van Suzanne Paap van BloomInspiration. Keramieklovers is een initiatief van Suzanne en hét platform waar keramiek en bloemen samenkomen.

Iris liet me ook haar atelier zien en vertelde hoe ze te werk gaat en met welke materialen. Hieronder een sneak preview. Het volledige interview, ook weer met de fantastische beelden van Suzanne Paap, staat op Keramieklovers.nl
In het atelier van Iris is direct duidelijk wat haar stijl is: natuurlijk en minimalistisch en met een voorkeur voor organische vormen. ‘Ik ga gewoon aan de slag en zie wel wat er ontstaat. Dat vind ik de fijnste manier van werken.’

Iris is altijd op zoek naar nieuwe klei in mooie natuurlijke kleuren. Het is nog een wens van haar om ook lokale klei te gebruiken. ‘Ik vind het het mooist om de klei te laten zien zoals die is. Vaak zijn dat aardse tinten.’ Een klei die Iris momenteel graag gebruikt, is een steengoed spikkel klei, de Sibelco WWB K110 flagstone, een soort waar kleine ijzerdeeltjes in zitten. ‘Die komen naar boven als de klei gebakken wordt en afhankelijk van de bewerking die ik doe, zie je meer of minder ijzerdeeltjes. De buitenkant van het werk laat ik zoals die is, waardoor het een beetje ruw aanvoelt. De binnenkant krijgt glazuur om het waterdicht te maken.’